keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Muovikorjaus koulutus


Meillä oli tänään koko päivän kestävä muovikorjaus koulutus jonka tuli pitämään hyvinkin pätevä kaveri liikennevakuutuskeskuksesta tuolta helsingistä :) Odotin innolla tätä koulutusta koska oon aina niin hirveen innokas oppimaan kun koko ajan haluis oppii jotain uutta. Ja yritän nyt teille kertoo vähän tästä päivän saannista mitä ehdin laittaa ylös ja mitä muistan.


 Ensin kerron muoveista ja niitten ominaisuuksista yms. mitä voi tulla vastaan auton muoviosia korjatessa.


ABS (Akryylininitriilibutadieenistyreeni) muovin voi testata kastamalla vaikka pumpulipuikon asetooniin ja hieromalla sitä muoviin ja katsoa reagoiko se. Jos reagoi niin se on ABS muovia. Ja myös kynsilakanpoistoaine käy kuulemma asetoonin sijaan :D asetoonilla ei vaan kannata poistaa kynsilakkoja kun kynsi kuivuu aika hyvin siitä.. Noh asiaan taas.. Jos ABS muovia pitää korjata niin pitää tehdä asetonista ja siitä muovista massa joka on siis kuin liimaa niin sillä saa korjattua. Autossa tähän voi törmätä mm. joissain koteloissa tai metalloitavissa (kromatuissa) osissa.


SMC:stä en oikeen löydä tietoa mistään mut kerron mitä muistan kouluttajan kertoneen.
SMC:n voi helposti sekottaa lasikuituun koska siitä voi repsottaa samallaisia hapsuja kun lasikuidusta, mutta SMC:n tunnistaa siitä että se on molemmin puolin sielä toisin kuin lasikuitu osa missä toiselta puolelta erottaa sen kuvion. 
SMC muovin korjauksessa on hyvin tärkeää ettei sekota niitä koska jos SMC:tä korjaa polyesteri hartsilla niin se ei kestä. Se on korjattava epox hartsilla tai epox pohjasella peltiliimalla! 


PUR (Polyuretaani) muovia ei voi hitsata koska se lähtee vain paloina eikä sula ollenkaan. Minä henkilökohtaisesti huomasin sen epäkäytännöllisyyden kun juuri toi puskuri mistä oon kirjottanut niin oli PUR muovia ja kun laitoin niitä metallitukia sinne niin se sulas hirveen huonost ja kun se metallituki piti "lukittaa" sinne kääntämällä ni usein lähti vaan pala ja se tuli sieltä taas esiin. Yleensä tämä muovi on keltaisen tai harmaan väristä. Ja sitä voi tulla vastaan esim. puskureissa tai hammashihnoissa.


Polykarponaatti muovista en edes tiedä lyhennettä mutta sillä kouluttajakin sitä kutsui vaan. Siitä en tiedä muuta kuin että sitä kun hitsas niin piti painaa lankaa paljon kovemmin kuin muissa hitsattavissa muovimateriaaleissa mitä koitin. Ja siihen mihin koitin sitä niin oli puskuri eli niissä sitä ainakin voi tulla vastaan. Ja pakkasella se hajoo tosi herkästi että jos puskurit on sitä ni kannattaa välttää esim. niitä lumikasoja tai palasia lentelee!


PE (polyeteeni) muovia voi olla esim. tiivisteet ja säiliöt. Se on kemialleja kestävää eli meillä oli harjotuskappaleena siellä pissapojat nestesäiliö. Se on korjattava hitsaamassa koska siihen ei tartu liima. Esim. jonkun ruuvin reiän voi paikata liimaamalla mutta ei enää minkään korvan kiinnitystä. Mutta hitsatessa pitää olla tarkkana ettei lämmitä liikaa koska siihen voi tulla helposti reikä. 


PP (polypropeeni) on tosi kivaa hitsattavaa koska se sulaa niin hyvin ja pehmeesti. Tätä voi tulla vastaan mm. sähkötarvikkeissa, koteloissa tai verhouksen osissa. Meillä oli harjotuskappaleena lämppäri. 


PVC (polyvinyylikloridi) muovi on lujaa mutta siinä on huono iskunkestävyys pakkasella, se haurastuu, säilyttää hyvin muotonsa ja on hyvä säänkesto. Tätä käytetään tosi moneen kohteeseen ja kolmessa eri muodossa ainakin. 
Kovana: Putket, kotelot, kytkintaulut ja sähkötarvikkeet. 
Pehmeänä: Letkut ja kalvot.
Vaahtona: Kyltit, valomainokset, lämpöeristys ja keinonahka.
 


Joitain auton tai mopon muoviosia ei saa korjata koska ne on tehty just sitä varten et ne joustaa. Vakuutus ei korvaa mitään jos sillainen korjattu osa löytyy. Tässä kuva yhdestä sillaisesta osasta.

















Sitten kerron just niin yksinkertasesti muovihitsauksesta mitä se on :) kera kuvien ja videon. 


Näis kahdessa alemmassa kuvassa näkyy muutama puhallin mitä koitin hitsausten aikana. Eli kun puhutaan että otetaan lankaa jonkun halkeaman korjaukseen niin se on sillainen pala joka viistetään sillaisesta muovista mitä tarvitaan hitsaukseen. Ja tietenkin samaa muovia mitä korjattava on, mielummin yrittää siitä itse osasta ottaa sen palat koska yleensä nä osat on joidenkin muovien sekotuksia eikä koskaan puhdasta jotain tiettyä muovia. Jos yrittää jotain eri muovia hitsata osaan niin se ei kiinnity niin hyvin kuin pitäisi, jos ollenkaan.



Kun aletaan hitsaamaan niin pitää puhdistaa se pinta ja nauhaa pitää ohentaa, me tehtiin helpoiten eli puukolla viistäen. Siksi nauha pitää ohentaa ettei sitä hitsatessa osa lämpenisi niin paljon että se menettää muotonsa. Ja kun hitsaa jostain läheltä missä on jotain vipuja, esim. meidän siinä lämppärissä oli niin pitää miettiä vaikuttaako hitsaus sen toimintaan, tämä ohje tuohon liittyen että menettääkö se muotonsa.




Näissä alemmissa kuvissa näkyy miltä se hitsaus näyttää.

Eli kun hitsattava pinta on puhdistettu ja lanka ohennettu niin laitetaan lanka pystyyn osaa vasten ja aletaan tuollaisella puhaltimella lämmittämään niiden liitoskohtaa. Kun lanka tarttuu osaan niin ruvetaan työntää sitä itseensä päin niin että näkee kun siinä edessä rullaavan sulaa muovia, eli se varmasti sulaa siihen. Mutta liikaa ei saa lämmittää!










Jos korjaat halkeama kohdan niin sun pitää viistää ulkopuolelle kolo jotta hitsatessa se sulaa sinne koloon koska ulkopuolelta se pitää tietenkin saada tasaseksi ettei näytä hölmöltä. Takapuolella ei haittaa miltä se näyttää eli sinne mielummin leveämpi pala jotta se tukisi sitä hyvin. Ja aina pitää ensin hitsata etupuolelta koska jos aloittaa takapuolelta niin etupuoli muuttaa liikaa muotoa eikä saa tehtyä enää hyvin pohjatöitä ja maalauksia.



http://www.youtube.com/#/watch?v=y3plHvSrdJY&feature=youtu.be&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dy3plHvSrdJY%26feature%3Dyoutu.be&gl=FI

Ja tuossa ois videoo missä näette miten muovihitsaus tapahtuu. Videolta saa paljon paremman käsityksen kun tosta tekstistä. Hyvin yksinkertaista siis :)




Nämä on niitä metallitukia mistä oon selittänyt kun upotetaan muoviin sitä vaurioita tukemaan. Koitettiin myös niitä ja huomas kyl et ne sulas ihan eritaval PP muoviin kun siihen PUR muoviin...










Ja yksi ohje taas!! Tankkien hitsauksessa lämpötila on pidettävä alle 300 asteen koska se on sillasta muovia joka nostaa kaikki rasvat pintaan kun lämpötila nousee tarpeeksi korkealle. Myös muissa muoveissa 600 on yleensä raja kunnes se alkaa nostaa rasvaa pintaan. Ja tietenkään se nauha ei enään tartu siihen jos siinä on rasvaa.


Sitten kouluttaja kertoi muutaman asian myös muoviosien maalauksesta. 

Kun maalaa mopojet katteita mihin kuuluu tarroja niin kun se osa on maalattu ja lakattu niin sen pitää antaa kuivua tosi hyvin. Eli ensin infrapunan valoon ja ainaki pari päivää viel kuivuu. Jos tarrat laittaisi huonosti kuivuneen lakan päälle niin tarraan tulisi kuplia kun ilma ei ole vielä päässyt pois lakasta. Kun lakka on kuivunut se hiotaan ja laitetaan tarrat siihen, sen jälkee laitetaan lakka vielä kaiken sen päälle.


Ja umpioiden kiillotuksesta sen verran että kun se on hiottu ja kiillotettu niin pitää laittaa lakkaa niin paljon että se valuu ihan kauttaaltaan, ja alhaata pyyhkiä vaan pois valunnu lakka. Hän perusteli tätä jotenki sillä että kun ruiskuttaa normi kerroksen niin siinä näkyy ruiskutus jäljet. Mut en oo varma puhuiko kouluttaja sillaisesta spray lakasta mistä se puhu aiemmin joka on tosi vetistä. Se kuulostaa ainaki järkeenkäyvältä tohon valuma juttuun liittyen. Koska se valuttaminen oli mulle ihan uus juttu. Ja sitten taas meiän opettaja kertoi että joku ketä oli näyttäny heille umpioiden kiillotuksen niin hän oli laittanu normaalin lakka kerroksen. Niin en sitten tiedä mikä se oikee tapa on vai onko se vaan lakasta kiinni tms. : O


 Ja monta mielenkiintost juttuu kuuli myös hänen työhönsä liittyen siellä liikennavahinkokeskuksessa. Esim. vakuutuspetoksista monta juttua mitä siellä tutkitaan jatkuvasti. On ne ihmiset kekseliäitä kun on valehdeltava saadakseen rahaa.. tai jonkun muun syyn takia.. :D 


Mutta se siitä pohdiskelusta! Varmasti jäi paljon sanomatta mutta tekstiä tuli ainaki monen tunnin edestä näköjään :D aika vierähti nopeasti kun koko ajan tuli mieleen uusia juttuja mitä halusin kertoa :) 


Mutta oikeen perusteellisesti tietoa on taas meiän korikilta sivuilla aineistot osiossa: http://korikilta.wikispaces.com/

3 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista. Kun vaan joku tietäisi mitä muovia on 1989 mallisen Hobby asuntovaunun kaasupullokopan kansi?
    Kiitti Miia!

    Pappa 70v

    VastaaPoista
  2. Kiitos Miia Maria, hienoa perustietoa! Tästä on maallikonkin hyvä jatkaa kokeiluja.

    VastaaPoista
  3. Kiitokset kirjoituksesta. Paljon tietoa liittyykin muoviin, taitoakin täytyy olla. Meidän tuttava myös juuri kertoi etsivänsä yritystä, joka tarjoaa esimerkiksi muovintyöstöpalvelua. Itse en aivan varma kuitekaan ole siitä, minkälainen projekti kyseessä.

    VastaaPoista